/

August 5, 2024

Zagrożenie wypadkiem podczas trwania przeładunku

instrukcja obrazek 4

Czym jest proces przeładunkowy?

Proces przeładunkowy kojarzy się z załadunkiem lub rozładunkiem towarów.

Z uwagi na wykorzystywanie urządzeń wspomagających w tym zakresie (bramy, pomosty przeładunkowe), istnieje bardzo duże zagrożenie popełniania “błędów” mogących powodować powstawanie zagrożeń życia i mienia.

Duże magazyny lub centra logistyczne do realizacji szybkich i wydajnych procesów przeładunkowych wykorzystuje tzw. “doki“, w których zainstalowane są bramy oraz rampy przeładunkowe. Pojazdy do przewozu towarów to najczęściej ciągniki siodłowe z naczepami, a sam przeładunek realizowany jest przez wózki widłowe, które wjeżdżają i wyjeżdżają z naczepy pojazdu do magazynu.

Zagrożenia podczas procesu przeładunku

Procesowi przeładunkowemu towarzyszy z reguły bardzo duża presja czasu, a niekończące się kolejki pojazdów oczekujące na rozładunek bądź załadunek jeszcze tą presję zwielokrotniają. W całym procesie pojawia się także rutyna oraz wciąż nowi, niekiedy niedoświadczeni kierowcy, którzy nie zastanawiają się nad tym, co w danym momencie dzieje się po stronie magazynu i jakie po kolei procesy muszą zachodzić w procesie załadunku bądź rozładunku.

Sytuacja, w której kierowca ciężarówki rusza zbyt wcześnie, a na pokładzie naczepy znajduje się lub wjeżdża na nią wózek widłowy, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń mienia, obu pojazdów, a w skrajnych przypadkach do wypadku operatora wózka widłowego ze skutkiem śmiertelnym.

Jak zapobiegać wypadkom?

To w celu przeciwdziałania wypadkom, zaprojektowano system SALVO, czyli system służący do blokowania kół naczepy przed przypadkowym odjazdem. Właścicielem tego opatentowanego sytemu jest Sentric Safety Group, która należy do jednej z największych globalnych firm zajmujących się systemami bezpieczeństwa w różnych sektorach rynku Halma.

W celu zrozumienia działania tego rozwiązania należy wspomnieć, że każda naczepa posiada własny system hamulcowy, który blokuje jej koła.

Aby móc poruszać się z naczepą, należy podpiąć do niej wąż ze sprężonym powietrzem, który odblokowuje jej hamulce.

Jak działa System SALVO?

W skład systemu SALVO wchodzi specjalne przenośne urządzenie GLADHAND, które blokuje dostęp do złącza hamulcowego w naczepie, a co za tym idzie uniemożliwia odblokowanie hamulców i ruszenie z miejsca w czasie trwania procesu przeładunku.

Zabezpieczeniem potwierdzającym poprawną instalację device GLADHAND jest specjalny klucz CASTELL który można wyciągnąć tylko w przypadku poprawnej jego instalacji w złączu.

Sercem systemu jest centrala sterująca, która blokuje działanie bramy i rampy w momencie, kiedy naczepa nie jest odpowiednio zabezpieczona do rozpoczęcia procesu przeładunku.

Aby aktywować taką centralę, wymagane jest użycie wcześniej wspomnianego klucza wyciągniętego z blokady czyli gniazda pneumatycznego naczepy.

Kolejnym elementem jest sygnalizacja świetlna, która informuje kierowcę pojazdu i operatora wózka widłowego o statusie systemu. Czerwone światło oznacza, że proces przeładunku trwa, zielone natomiast oznacza, że proces dobiegł końca i daje sygnał kierowcy, że może bezpiecznie odjechać ze stanowiska przeładunkowego.

System SALVO działa na zasadach uwięzionego klucza – z ang. trapped key, co daje możliwości rozwijania systemu o kolejne urządzenia i dopasowanie się do charakterystyki zagrożeń w danym projekcie. Oferujemy rozwiązania z serii bezpieczne stanowisko przeładunkowe oraz bezpieczny dok i stawiamy na bezpieczeństwo i hasło ograniczaj wypadki.

Jest alternatywą do drogich w zakupie oraz konserwacji urządzeń mocowanych na fundamentach określanych jako system blokady kół lub system blokady pojazdu.

Jesteś zainteresowany systemem SALVO? Skontaktuj się z naszym specjalistą i dowiedz się więcej!

#bezpiecznestanowiskoprzeładunkowe #bezpiecznydok #ograniczawypadki #wspierabezpieczeńtwo #systemblokadykół #systemblokadypojazdu

From the same category